Çözüm Odaklı Terapi

Proje Açıklaması

Çözüm Odaklı Terapi Ankara

Yaşadığımız sorunlar karşısında verdiğimiz tepkiler doğrultusunda hayatta yol alırız. Ancak, yol aldığımız süreç içerisinde psikolojimize zarar veren ve atlatamayacağımız sorunlar yaşayabiliriz. Çevremiz tarafından da hemen anlaşılabilen bu süreç sonunda ise depresyon, kaygı bozuklukları ve kişilik değişimleri de meydana gelebilir. Çözüm odaklı terapi gibi çeşitli terapiler işte bu tarz konuların gündeme getirilmesi ve çözüm yollarının bulunup bu tür sorunların ortadan kaldırılması için yapılır. Psikologlar veya psikiyatristler tarafından yapılan çözüm odakları terapiler konusunda merak ettiğiniz her konuyu bu içerikte bulabilecek ve çözüm odaklı terapinin temel felsefesi, kavramları ve amacı konusunda da bilgi sahibi olabileceksiniz. Ankara çözüm odaklı terapi uzmanı olarak görev yapan PSK. Aysun Devran olarak ben de sizler için çözüm odaklı terapilerle ilgili bilmeniz gerekenlere bu içerikte yer veriyor olacağım.

Çözüm Odaklı Terapi Nedir? Yaklaşım Temel Felsefesi Nereye Dayanır?

Çözüm odaklı terapiler, günümüzde sıklıkla tercih edilen terapi yaklaşımlarından sadece birisidir. Danışanlar tarafından dile getirilen tüm problemlerin çözümü konusunda destek veren çözüm odaklı terapiler de danışanın isteğinin önemli olduğu kadar terapistin de deneyimi önemlidir.

Birden fazla doğru olduğunun varsayımı üzerine kurulmuş olan çözüm odaklı terapiler, birden fazla gerçekliği bünyesinde barındırabilir. Gerçeğin dışta ve kavranabileceği düşüncesine karşı çıkan çözüm odaklı terapilerde birey, yaşamının anlamını diğer problem yaşayan danışanlarla konuşarak fark edebilmekteler. Sıklıkla, “hasta” olarak nitelendirilmekten korkan danışanlar, problemlerin nedenlerini araştırmaktan kaçınırlar. Ancak, çözüm odaklı terapilerini yapan terapistler, problemi devamlı dinlemeyi değil açıkça ortaya konan problemlerin çözüme ulaşması konusunda danışanları devamlı yönlendirirler. Zaten, çözüm odaklı terapilerin odak noktası da problemleri ortaya koymak, şuan ve gelecekte devam etmesi beklenen bu sorunları çözüme kavuşturmaktır.

Çözüm Odaklı Terapi Yaklaşımının Temel Kavramları

İçinde bulunulan zamanı ve geleceği ele alan çözüm odaklı terapiler genellikle kısa sürer. Bireyin kendisinde problem olmadığını ifade eden çözüm odaklı terapilerde problem, danışanın yaşamış olduğu güçlük halidir. Bu nedenle, çözüm odaklı terapi yaklaşımının temel kavramı olarak problemlerin ortaya çıkarılması ve dışsallaştırması söz konusudur.

Danışanın yaşadığı sorunları dinleyen terapist, çözüm odaklı terapinin gerektirdiği tüm uygulamaları yapmaktadır. Problemin sebepleri ve sonuçlarıyla ilgilenen danışana terapist, problemin çözülmesi hususunda yönlendirmeler yapar.

Çözüm Odaklı Terapi Neden Yapılır?

Hayat çok kısa ve elbette ne zaman öleceğimiz belli değil. İşte tam da bu sebepten dolayı hayat çok değerli olmalı. Ancak, dünyalık sorunlar dediğimiz problemler zaman zaman gerek psikolojimizi gerekse de fizyolojik sağlığımızı rayından çıkarabiliyor. İşte bu gibi durumlarda ise uzmanlarla görüşmek ve var olan sorunları ortadan kaldırmak gerekiyor.

Psikoterapinin bir parçası olan çözüm odaklı terapiler de var olan sorunları ortaya koymak ve daha sonra kaldırmak üzere yapılan terapiler listesinde yer alıyor. Danışanların kendi yaşadığı problemlere karşı bakış açısını değiştirmeyi öğreten çözüm odaklı terapiler, kişilerin içinde bulunduğu ruh halini düzeltmek konusunda oldukça iyi bir yöntem. Şuandaki ve gelecekteki kaygılarını çözmekte zorlanan kişiler için de çözüm odaklı terapiler, en iyi terapi yöntemi olarak ifade ediliyor.

Çözüm odaklı terapilerin destek sağladığı problemler ise hiçte azımsanmayacak kadar çok.  Çözüm odaklı terapilerin kullanıldığı alanların listesi ise şöyle;

• Depresyon
  • Kaygı bozuklukları
  • Ergenlik sorunları
  • Uyum bozuklukları
  • Asosyallik
  • Panik atak vb. problemlerde 50 yıldan beridir çözüm odaklı terapi yöntemleri kullanılıyor.

Ergenlikte Çözüm Odaklı Terapi Ankara

Gerek fizyolojinin gerekse de ruhun değiştiği ergenlik sürecinde gençler ile aileler arasında çatışmalar yaşanabiliyor. Özgür bir birey olduğunu kabul ettirmek isteyen gençler isteklerini yaptırabilmek veya var olan baskıyı kaldırabilmek için birçok problemi ortaya koyabiliyor. Uyum bozuklukları ile seyreden başlangıç sürecine zamanla depresyon yâda içe çekilme dediğimiz asosyallikte eklenebiliyor. Bu nedenle, yetişkinliğe adım atmakta olan genç bireylerin gelecekteki yaşamlarını düşünmek ve sorunlarla nasıl başa çıkarabileceğini öğretmek oldukça önemli bir konu biz terapistler için.

Aileleriyle çatışan ve sürekli öfke patlaması yaşayan ergen bireylerde çözüm odaklı terapiler %90 oranlarında başarı sağlamaktadır. Aile terapisi ile birlikte uygulanabilen çözüm odaklı terapilerde genç bireyler ile aileleri arasındaki çatışma ve sorunlar şuan ve gelecek için çözüme kavuşturulur.

Depresyon ve Çözüm Odaklı Terapi Ankara

Depresyon, kişinin içinde bulunduğu sorunlara karşı alternatif çözümler üretememesi ve bunun sonucunda pes etmesiyle oluşan bir ruh halidir. Boşanma, aldatılma yâda akademik başarısızlık gibi yüzlerce sebebi olan depresyon, hayatı negatif yönde etkilediği için çözümlenmesi gereken problemler arasında yer almaktadır. Ankara çözüm odaklı terapi uygulayıcısı olarak depresyon şikayetiyle gelen danışanların bu yaklaşımla “kaliteli” yaşama yeniden geri adapte olduklarını görüyorum ve depresyon tanısıyla gelen danışanlarıma sıklıkla çözüm odaklı terapi uyguluyorum.

Kaygı Bozukluklarında Çözüm Odaklı Terapi Ankara

Hayatımızın hemen hemen her döneminde kaygı bozuklukları yaşıyoruz. Çoğunlukla terapi gerektirecek kadar kaygı bozuklukları yaşamıyor olduğumuz için de terapiye ihtiyaç duymayız. Ancak, bazı bireyler için bu söz konusu olmayabiliyor. Sınav kaygısı, evlenme kaygısı gibi çeşitli kaygılar sebebiyle hem psikolojik anlamda hem de sosyal anlamda olumsuz etkilenen bireyler için çözüm odaklı terapiler oldukça önemli. Kişinin kendi iç dünyasını fark etmesini sağlayan ve aslında çözümü bildiği halde uygulamayan bireyler çözüm odaklı terapileri ile yeniden eski yaşantısına dönebiliyor.

Birçok kaygı bozukluğunda aktif olarak kullandığım bir yöntem olan çözüm odaklı terapilerde hastaları dinliyor ve daha sonra problemleri nasıl aşabileceği konusunda birlikte yol alıyoruz.

Çözüm Odaklı Terapide Danışman ve Danışan İlişkisi

Terapi, bilindiği üzere hasta ve danışmanın işbirliğine dayalı bir ortaklıktır. Bu nedenle, çözüm odaklı terapilerde başarı danışan ve danışmanın ilişkisiyle doğru orantılıdır.

Çözüm odaklı terapisini uygulayacak olan terapist, danışanın şuan ki problemlerini belirli bir süre dinler ve gelecekteki beklentilerini ifade etmesini söyler. Bu aşamadan sonra ise danışan ve terapist, gelecekteki hedeflere nasıl ulaşabilirizi ele alırlar. Küçük adımlarla başlayan çözüm odaklı terapiler, kişilerin bireysel durumları da göz önünde bulundurularak devam ettirilir.

Danışanda olan mutlak çözümü engelleyen konular gün yüzüne çıkar ve terapist, danışanını gelecekteki hedefine nasıl gidebileceği konusunda yollar çizer. Sorunların nasıl aşılabileceğini fark eden danışan, “geleceğe ulaşmak için mutlak çözümlerini” terapide cebinden mutlaka çıkarır.

Mucize soru sorma, istisnai durumlar, ölçekleme de danışanın cebinden “mutlak çözümlerini çıkarması “konusunda oldukça işe yarar. 3 temel soruya dayalı olan çözüm odaklı terapide terapist tarafından sorulacak sorular aşağı yukarı aşağıdaki gibidir;

• Çözüm odaklı terapiden beklentileriniz/ istekleriniz neler?
  • Beklentilerinizin gerçekleşmesi söz konusu olursa gündelik hayatınızda neler değişecek?
  • Beklentileri gerçekleştirmek uğruna daha önce atmış olduğunuz adımlar var mı, varsa neler?

Ankara Çözüm Odaklı Terapi ile Sorunlardan Kurtulmak İçin Harekete Geç!

Hayat, çok değerli ve sevdiklerimizle güzel bir ömür yaşamak daha da mühim. Depresyon, kaygı bozuklukları yâda diğer tüm problemlerin çözümü mümkün iken sevdiklerimizi kaybettikten sonra hiçbir şey mümkün değil. Bu nedenle, hala hayattayken ve hala bir şeyleri değiştirebiliyorken yaşadığınız tüm sorunları geride bırakmak için harekete geçmeniz gerekiyor. Ankara çözüm odaklı terapi uygulayıcısı olarak belirtmeliyim ki hayat, boşa geçirilmeyecek kadar değerli. Bu nedenle, sorunlardan kurtulmak için harekete geçmeli.

Siz de yaşamınızdaki sorunlardan kurtulmak ve sevdiklerinizle birlikte “kaliteli “ bir yaşam sürmek istiyorsanız çözüm odaklı terapilerimize sizi de bekliyoruz!

Şimdi Ara!